Dubbelpass MMA & BJJ

20 10 2009

TISDAG:

Började sedvanligt med att göra shakers inför dubbelpassen. Eftersom 90+90min träning kan bli lite tungt om inte annat dagen efter när man ska till jobbet. Så jag preparerar jag så gott det går med 3 olika varianter en carboloader innan passen en gainer mellan och en rejäl energimix efter som idag bestod av: havregryn, proviva blåbär, slowprotein och wheyprotein sen mixerstaven och du har nästan en komplett måltid!

MMA 90min

Fokus på stående körde ett gäng timing och teknikdrillar. Sen isolations sparring där man först bara fick använda vänsterarmen sen högerarmen sen vänsterbenet och slutligen högerbenet.  Så då fick man spela lite TaeKwonDo på mmapasset också :) Sparring sen med stora handskar med nertagningar, balansen var stabil och det slutade alltid med att motståndaren åkte ner på backen när avståndet blev tajt. Dock kostade en sån stabil och relativt aggressiv strategi  en del legkicks. Intressant pass där jag fick ägna en hel del tankeverksamhet åt på hemvägen på nya situationer som jag hamnade i. Alltid kul med nya utmaningar.

BJJ 90min
Efter mma passet var det bjj träning teknikdelen begränsade sig till två tekniker: Att ta ryggen från butterflyguard när motståndaren ska passera. Och ett svep i butterflyguard. Nice eftersom jag jobbar ganska mycket på svep i sparringen för tillfället, och nu fick tillfälle att förfina tekniken. Sparringen var övervakad av Mange som idag gick in och rättade till missar under sparringens gång, det är ett riktigt bra sätt att sluta med dåliga habits som man har. Lärde mig ganska mycket nytt på det sättet. Eller rättare sagt lärde mig att verkligen göra så som jag vet att man ska och inte gå på nått gammalt invant move som inte är optimalt i situationen. Men man gör för att man började med det en gång i tiden.

Jag har länge haft ett lite missvisande spöke i huvudet som säger att man måste vara aggressiv och intensiv mot en motståndare som är aggressiv och intensiv för att neutralisera denna. Annars kommer man förr eller senare bli överkörd. Igår slog det mig, när jag rullade. Jag var inte aggressiv när motståndaren var det men det funkade ändå bra. Att jag hade fått detta lite om bakfoten.
-Det handlar inte om aggressivitet eller snabbhet det handlar om timing och balans. Problemet har varit att jag inte haft tillräckligt bra timing och kunnat hålla balansen intakt i dessa situationer.  Att göra allt rätt själv och samtidigt hålla koll på alla motståndarens drag är en svår konst. Det är mycket lättare att bara ösa på så att motståndaren måste försvara sig hela tiden och inte kan hota dig med nått. Men detta fungerar bara upp till en viss nivå sen kommer motståndaren dra nytta av minsta misstag oavsett läge. När jag studerar sparringfilmerna är det ofta ganska mycket ON eller OFF. Om man ska kunna rå på avancerade bjj utövare måste få igång ett ta game som är reaktionsbaserat och inte är on eller off. Resultatet blir tydligt när man jämför dessa filmer.

Mike VS Marcel:  Jag klarar av att ta kommando och ligger på hela tiden i slutet blir jag dock trött och fastnar nästan i en triangel för jag inte reagerar på hans move utan istället är för fokuserad på min egen.

Sensei Mange VS Micke: Jag attackerar och han reagerar på mina misstag, när han börjar hota och attackera blir det bara försvar från min sida som inte tar mig någonstans jag försöker bara överleva.

Nu är ju Sensei Mange inte svartbälte utan anledning och att jag skulle rå på honom vore ganska orealistiskt men klippet visar tydligt på hur skillnaden mellan hans game som är reaktionsbaserat och mitt som är mer aktionsbaserat.

//Mike

Åtgärder

Information

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

